Når skolepiger ammer og drenge sælger skrald

En 15-årig pige stopper i skolen, fordi hun er gravid, og en 12-årig dreng er nødt til at arbejde, hvis hans familie skal have mad. Overalt i verden holdes børn ude af skolen af årsager, som vi kæmper for at ændre. Her fortæller vi hvordan.

Der er frikvarter, og 15-årige Christiana fra Ghana skynder sig hjem. Hendes datter på 11 måneder har brug for at blive ammet, så Christiana har travlt sig, hvis hun skal nå tilbage, før timen starter igen.

For to år siden, da Christiana var 13 år, var hun gode venner med en dreng på skolen.

“Jeg troede, jeg var forelsket i ham, og derfor gik jeg i seng med ham. Efter nogle måneder fik jeg det dårligt. Jeg vidste ikke, at jeg var gravid. Min mor tog mig med på hospitalet, og der fik jeg en positiv graviditetstest,” fortæller Christiana.

Drengens forældre nægtede, at det var ham, der havde gjort det. De besluttede sig for at flytte, og Christiana har ikke set ham siden.

Omkring 12 millioner piger i alderen 15-19 år føder hvert år børn i udviklingsområder, og ofte betyder det et farvel til skolen. 258 millioner børn og unge gik ikke i skole i 2018 – og vi frygter, at tallet kommer til at stige i kølvandet på COVID-19.

Men det er vigtigt, at piger går i skole. For de piger, der går i skole, får færre børn og gifter sig også i en senere alder. Skolegang styrker deres muligheder for at få et arbejde og skabe bedre muligheder for sig selv og deres børn.

Klassekammerater erstatter fødselsdagsgaver med sponsorbørn 5

En uafhængig analyse af vores sponsorprogram viser, at vores sponsorprogrammer når de mest marginaliserede og sårbare børn i verden. Piger og drenge er mere tilbøjelige til at gå i skole i de samfund, hvor vi har sponsorprogrammer. Jo længere tid vi er i et samfund, jo flere børn går og bliver i skole, og jo bedre adgang har samfundet til vand og sanitet. Dette er kun muligt med støtte fra vores sponsorer.

 

 

15-årige Christiana må skynde sig hjem hvert frikvarter for at amme sin datter. Hun var meget tæt på at droppe helt ud af skolen, da hun blev mor, men et møde med en Plan-medarbejder ændrede hendes mening.

Arbejde eller skole?

I Indien bor Prabhat. Da han var 12 år, lærte han ikke at regne og læse bøger ligesom sine jævnaldrende venner. Hver morgen, når Prabhat stod op og gik ud af døren, var det ikke skolen, han havde kurs mod. I stedet stoppede han op ved en container og stak armen ned i den. Han ledte efter skrald, han kunne sælge. Det var nødvendigt for, at hans familie kunne få mad på bordet.

Sådan så den unge drengs liv ud hver eneste dag i to år.

”Jeg plejede at hoppe over en mur og kravle over et hegn, fylde min taske og sælge skraldet,” forklarer Prabhat.

Omkring 168 millioner børn mellem 5 og 17 år arbejder, selvom de burde fokusere på skolen. Langt størstedelen (120 millioner) er under 14 år.

Vi arbejder over hele verden for at komme problemet til livs, så børn som Prabhat kan komme tilbage i skole. I Prabhats tilfælde besøgte vi hans mor og gav hende et lån, så hun kunne åbne en lille kiosk, der sælger en bestemt type snack – tiffin. Det betyder, at Prabhat nu går i skole i stedet for at rode rundt i containere.

 

Da Prabhat var 12 år gammel, ledte han efter skrald, han kunne sælge, i stedet for at gå i skole. Hans familie var afhængige af det, han kunne tjene på skraldet.

Ung mor på skolebænken

I Afrika kan en pige øge sin indkomst med 14 procent for hvert år, hun går i skole, og for drenge gælder dette tal 11 procent. Skolegang er afgørende for, at både piger og drenge kan være med til at skabe positive forandringer for dem selv og deres omgivelser.

Hvis ikke Christianas mor havde fortalte om sin datters situation til vores medarbejdere i den lokale landsby, var hun med al sandsynlighed droppet ud af skolen. Men når piger dropper ud af skolen som følge af f.eks. fattigdom eller graviditet, får de sværere ved at give sig selv og deres børn en fremtid med muligheder.

”Jeg fødte en pige, da landet gik i lockdown, og så besluttede jeg mig for ikke at fortsætte i skolen på grund af det stress, jeg var underlagt som ny mor. Men da regeringen genåbnede skolerne, iværksatte Plan International en kampagne for at opfordre børn – særligt piger, der er blevet mødre alt for tidligt – til at vende tilbage til skolen. De talte også med mig og mine forældre, og så besluttede jeg for at vende tilbage til skolen,” fortæller Christiana.

Christiana har en søster på sin egen datters alder. Når Christiana er i skole, passer hendes mor begge piger.

”Jeg vil gerne være lærer en dag i fremtiden, så jeg er meget glad for at være tilbage i skolen. Jeg ved, at hvis jeg arbejder hårdt, så kan jeg give min datter et bedre liv end det, jeg har haft,” siger Christiana.

Vil du hjælpe børn som Christiana og Prabhat med at komme i skole?

Det kan lade sig gøre takket være vores sponsorer!

 1

Vi hjælper børn som Prabhat tilbage i skole, så de kan bestemme over deres eget liv.

Fakta om barn og uddannelse

  • Pigerne mangler oftest på skolebænken, fordi fattigdom tvinger dem væk fra skolen og i arbejde. Alt for mange bliver gravide, mens de stadig er børn, og de bliver gift bort. Mere end 130 millioner piger mellem 6 og 17 år går ikke i skole.
  • Næsten en halv milliard piger og kvinder over 15 år kan hverken læse eller skrive.
  • 258 millioner børn og unge gik ikke i skole i 2018. Tallet frygtes at stige som konsekvens af COVID-19: UNESCO vurderer, at omkring 11 millioner piger er i risiko for ikke at vende tilbage til skolen efter COVID-19.
  • Næsten en fjerdedel af piger i alderen 15-19 år er hverken i uddannelse, oplæring eller arbejde. For drenge i samme alder gælder det en tiendedel.
  • På verdensplan gælder det, at for hvert ekstra år en pige går i skole, stiger hendes livsindkomst med 12 procent. Det kan øge udviklingslandenes BNP med 10 procent, hvis alle piger gennemfører en grunduddannelse.

Stop Corona

Støt med en skoleuniform