Succesfuld iværksætter har en særlig rolle på kvindernes kampdag

Af Cathrine Nørgaard

For 15 år siden deltog Pauline Ouoba i et af vores første iværksætterkurser for kvinder. I dag eksporterer hun sine designs til blandt andet USA, og den 8. marts i år markerer et særligt højdepunkt i hendes karriere.

Som teenager sad den unge Pauline Ouoba fra Zoundwéogo-provinsen i Burkina Faso og vævede farverigt stof, som de lokale kalder for Faso Danfani. Pauline havde lært at væve af sin mor, og allerede dengang havde hun sin egen, lille væveforretning.

Paulines forretning begyndte for alvor at blomstre, da hun stiftede bekendtskab med PlanBørnefonden for 15 år siden i 2006. Her fik hun mulighed for at deltage i et af de første kurser, som PlanBørnefonden udbød for unge iværksættere. På kurset fik unge kvinder som Pauline træning i at drive forretning, administrere sin egen økonomi og styrke sit netværk, bl.a. gennem mentorordninger.

”Alt, jeg havde i begyndelsen, var én væv. Jeg så, hvor interesserede folk var i det traditionelle stof, så jeg ansøgte om et lån, og for pengene købte jeg yderligere to væve,” fortæller Pauline, som gennem vores projekter fik mulighed for at rejse 600.000 FCFA (ca. 6.700 danske kroner) til at starte sin forretning.

”Sådan fik jeg råd til at hyre og træne to unge kvinder, der var interesserede i at væve og farve stof,” husker hun.

Stoffet Faso Danfani, som Pauline væver her, laves af lokalt garn og anvendes til forskellige typer beklædningsgenstande som en vigtig del af Burkina Fasos identitet. I mange afrikanske lande er der tradition for at fejre kampdagen ved at lave nye, lokalproducerede beklædningsgenstande af det samme type stof, og i år har ministeriet udvalgt Paulines design til formålet.

Design til kampdagen

I dag står den nu 31-årige iværksætter foran sin hidtil største succes. Hun har nemlig fået en stor ordre fra landets ministerium for ligestilling, som for nogle år siden besluttede at sætte Faso Danfani-stoffet i centrum på kvindernes kampdag den 8. marts. I mange afrikanske lande som Burkina Faso er der tradition for at fejre kampdagen ved at lave nye, lokalproducerede beklædningsgenstande af det samme type stof, og i år har ministeriet udvalgt Paulines design til formålet.

Det er noget, som glæder den allerede populære iværksætter.

”Ministeriet har bestilt 200 stykker af mit stof. Det er meget opmuntrende,” siger Pauline, der beskriver det udvalgte stof som ”diskret, elegant og med bløde farver”.

Pauline vil gerne give noget af den viden fra sig, som hun har opnået gennem årene lige siden, at hun deltog i et af vores iværksætterkurser for 15 år siden.

Kæmper for andres drømme

For nylig har Pauline lånt flere penge til at starte et center, der tilbyder iværksættertræning til mere end 20 unge mennesker. Hendes forretning er mere succesfuld end nogensinde, og hun eksporterer sine varer til udlandet, herunder USA. Hvert år har hun en imponerende omsætning på 15 millioner FCFA (ca. 171.000 danske kroner). Og hun har endnu flere ambitioner for fremtiden:

Pauline drømmer om at give sine unge lærlinge bedre muligheder i fremtiden, bl.a. ved at sikre dem undervisning, da mange af dem ikke har haft mulighed for at gå i skole.

”Jeg råder altid de unge til at gå efter en fremtid i et erhverv, de elsker, og at fortsætte med at være modige uanset hvor meget modstand, de møder. Frem for alt siger jeg, at de ikke skal give up. Når du er vedholdende, kommer du sejrende ud på den anden side,” siger Pauline.

På kvindernes internationale kampdag sætter vi i år særligt fokus på kvindelige iværksættere. Med din støtte kan vi give flere kvinder som Pauline mulighed for at drive deres egen forretning og få kontrol over deres liv. LÆS MERE HER .