Uddannelse er vejen til fred

Af Johanne Møller

Når kriser og katastrofer rammer, går det ud over børns mulighed for at gå i skole – især pigernes. PlanBørnefonden er med i Alliancen for Uddannelse i Kriser, som i dag afholdt høring for at sætte fokus på, hvordan Danmark bedre kan bidrage til børn og unges adgang til uddannelse trods kriser.

Der var ikke tvivl om budskabet, da Mr. Deng Deng Hoc Yai, tidligere uddannelsesminister fra Sydsudan, talte om vigtigheden af at investere i uddannelse i humanitære kriser:

“Vi må investere i fred – og det betyder at investere i uddannelse,” sagde han fra en onlineforbindelse, da PlanBørnefonden sammen med UNHCR og Red Barnet som del af Alliancen for Uddannelse i Kriser havde inviteret udvalgte folketingspolitikere og civilsamfundsorganisationer til høring om uddannelse i kriser.

På verdensplan befinder 1 ud af 4 børn og unge i skolealderen sig i lande med humanitære kriser, og 128 millioner børn har brug for støtte for at få adgang til uddannelse. Især piger rammes hårdt, når katastrofer, konflikter og kriser rammer. Det ser vi blandt andet i vores arbejde i Vestafrikas Sahel-region og i Etiopien, der begge lige nu er ramt af alvorlige humanitære kriser som følge af politisk konflikt og en historisk slem tørke.

Uddannelse som livslinje

I krisetider er uddannelse en livslinje. Men for millioner af børn påvirket af krig og katastrofer er retten til uddannelse et fjernt løfte, og pigerne er mest sårbare over for frafald. Antallet af fordrevne, langstrakte konflikter og klimakatastrofer er rekordhøje, og behovet for at understøtte pigers fremtidsmuligheder ved at give dem en uddannelse har aldrig været større.

Piger har 2,5 gange større risiko end drenge for at gå glip af skolegang i lande med konflikt og vold, og lige nu risikerer 20 millioner piger ikke at vende tilbage til skolen efter COVID-19 nedlukninger.

Hvis der ikke sættes ind nu, vurderes det, at 1 ud af 5 piger, som vokser op i områder påvirket af kriser, ikke være i stand til at læse en enkelt sætning, når vi når til 2030.

Piger har 2,5 gange større risiko end drenge for at gå glip af skolegang i lande med konflikt og vold. Men uddannelse er afgørende for at løfte både piger og deres lokalsamfund ud af fattigdom.

Derfor er PlanBørnefonden gået sammen med blandt andet Red Barnet om Alliancen for Uddannelse i Kriser for at sætte fokus på, hvorfor det er vigtigt, at de mest sårbare og udsatte børn og unge får adgang til uddannelse – også når de må flygte fra krig og katastrofer.

En kerneprioritet for Danmark

Uddannelse i humanitære kriser er en god investering i fred, som ligger i direkte forlængelse af Danmarks udviklingspolitiske strategi, der blandt andet har som mål at sikre kvalitetsuddannelse for børn og unge i udviklings- og humanitære indsatser – og at hjælpe pigerne, der rammes hårdest.

Alliancen for Uddannelse i Kriser sætter skarpt på at styrke samspillet mellem private fonde og den danske udviklingsbistand. Der er nemlig behov for nytænkning og bedre koordinering for at sikre pigers ret til uddannelse i langstrakte kriser. Det kan skabe positive ringe i vandet på den lange bane for de millioner af børn og unge, som vokser op i konflikter og kriser. Og det er en kerneprioritet i Danmarks udviklingssamarbejde, understregede udviklingsminister Flemming Møller Mortensen i en videohilsen til høringen.

“Adgang til kvalitetsuddannelse er forudsætningen for et godt og ligeværdigt liv. En løftestang til bedre og mere lige samfund. Vi skal løfte i fællesskab, investere i fremtiden,” sagde udviklingsministeren.