Nyt medie: Verden fortalt med afsæt i sneakers og neglelak

Af Andreas Malmos

Journalistbureauet TANK, PlanBørnefonden og rådgiver Morten Ro har vundet Udenrigsministeriets idekonkurrence om at skabe et nyt globalt medie. Tingenes verden vil på kritisk og konstruktiv vis fortælle om livet for unge i udviklingslande med afsæt i fysiske ting som neglelak, en fodbold eller genstande, der kan skabe genkendelighed uanset, hvor på kloden man befinder sig.

Målgruppen for Tingenes verden er primært 13-29-årige uden den store grundinteresse i globale forhold. En målgruppe, som mediet vil nå ved at tage udgangspunkt i genstande, der fylder i målgruppens hverdag.

»Med mediet ønsket vi at tage alvorligt, at mennesker over hele kloden, på tværs af lande og livssituationer, allerede lever i ‘tingenes verden’. Det er ofte i omgangen med ting, at vores lidenskab og drømme får liv, og her gemmer der sig enormt mange stærke historier,« siger chefredaktør Sven Johannesen.

Ved at lade de enkelte historier tage udgangspunkt i konkrete ting, som vi alle har et forhold til, kan der bygges bro til fortællinger om globale magtstrukturer, ulighed og klimaproblematikker – og om den rolle, Danmark spiller heri.

Tingenes verden vil blandt andet udkomme på sociale medier og sin egen hjemmeside, og vil indgå samarbejde med undervisningsmediet Koncentrat, som drives af Journalistbureauet TANK i samarbejde med forlaget Alinea. Via mediesamarbejder og andre partnerskaber på tværs af sektoren vil mediet også nå målgrupperne på de platforme, som de har tillid til og befinder sig på i forvejen. Mediet vil desuden samarbejde med et korps af unge mobiljournalister i over 40 lande, som PlanBørnefonden har uddannet.

»Vi synes det er vigtigt, at de unge, vi arbejder med i det globale syd, får retten til at fortælle deres egen historie. Vi behøver ikke at tale på vegne af dem, de kan sagtens fortælle den selv. Gennem Tingenes verden er det vores håb, at danske unge kommer til at identificere sig med børn og unge i udkants-Bangladesh eller slum-områder i Lima eller Nairobi,« siger direktør i PlanBørnefonden Dorthe Petersen.

Tingenes verden er resultatet af en idekonkurrence, som Udenrigsministeriet udskrev i foråret 2021 og hvor Journalistbureauet TANKs ansøgning fik den højeste score.

Der tildeles i støtte to millioner kroner årligt i to år med mulighed for forlængelse.

»Vi ved alle sammen, at engagement og interesse kommer, når man kan se sig selv i et emne. Det synes jeg, at ’Tingenes verden’ har fanget. De tager udgangspunkt i, hvad målgruppen interesserer sig for. Og deres koncept er iderigt og klart,« siger udviklingsminister Flemming Møller Mortensen

Tingenes Verden er journalistisk uafhængigt af både Udenrigsministeriet, ngo’er eller andre interessenter. Mediet går i luften i 2022. Det drives af Foreningen Tingenes verden, der er non-profit.

Fakta om Udenrigsministeriets støtte til Tingenes Verden

Udenrigsministeriet igangsatte i 2020 en større gentænkning af Danidas kommunikationsindsatser og støtteordninger med henblik på at sikre større engagement i udviklingssamarbejdet fra en bredere andel af befolkningen.

Som en del af den proces valgte ministeriet at stoppe med at udgive Magasinet 360. I stedet udsendte ministeriet i foråret 2021 et call for proposals til forslag fra interesserede non-profit-aktører til et nyt uafhængigt medie, der kan engagere danskerne i verdens bæredygtige udvikling – også de danskere, der ikke allerede har interesse heri.

Det nye medie vil være finansieret via midlerne afsat til folkelig oplysning og engagement på Finansloven 2021. Det er del af ministeriets forpligtelse til at støtte udbredelsen af kendskab til og forståelse for udviklingslandes udfordringer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.

Udenrigsministeriet modtog i alt otte interessetilkendegivelser. Fire af disse blev inviteret til at indsende en endelig ansøgning. Et vurderingsudvalg, bestående af interne medarbejdere samt eksterne rådgivere med indsigt i strategisk kommunikation og målgruppeanalyse, har vurderet ansøgningerne på kriterier som journalistisk erfaring, målgruppeforståelse, omkostningseffektivitet og realiserbarhed.

Ansøgningernes case er ydermere blevet testet i en fokusgruppe. Med det udgangspunkt var det mediekonceptet Tingenes verden, som opnåede den højeste score. Mediet får tildelt en toårig bevilling med et årligt budget på 2 mio. kr. og mulighed for en toårig forlængelse.

Ansøgerne bag Tingenes verden

 Journalistbureauet TANK (Hovedansøger)

Journalistbureauet TANK består af journalisterne Sven Johannesen, Lasse Wamsler og Sune Gudmundsson. TANK har siden sin stiftelse i 2014 blandt andet produceret webfortællinger og radio fra det globale syd. I 2016 modtog de Timbuktu Prisen for deres arbejde med at dokumentere klimatilpasning i afrikanske megabyer. TANK driver desuden ungdomsmediet Koncentrat, der producerer overbliksjournalistik med undervisningsforløb til landets 7. til 10. klasser.

PlanBørnefonden

PlanBørnefonden er en uafhængig udviklings- og humanitær organisation, der fremmer børns rettigheder og ligestilling for piger i 77 lande verden over. Organisationen er en del af Plan International, der er en af verdens største og ældste børnerettighedsorganisationer. PlanBørnefonden står bag et nyt globalt initiativ, hvor organisationen uddanner unge mobiljournalister i 45 lande på fire kontinenter i samarbejde med den anerkendte sydafrikanske mobiljournalist Yusuf Omar, der er grundlægger af Hashtag Our Stories.

Morten Ro

Morten Ro er journalist og engagementsrådgiver hos kommunikationsbureauet Bro. Han har en fortid som journalist og redaktør på TV 2 News og som engagementsudvikler hos Hearken.