Stine Bosse takker af

Efter 15 års dedikeret ledelse som bestyrelsesformand først for Børnefonden og derefter for PlanBørnefonden, efter fusionen af Børnefonden og Plan Danmark, takker Stine Bosse af ved det kommende ordinære bestyrelsesmøde i juni 2024. Bestyrelsen vil her konstituere sig med en ny formand.

”Jeg er stolt af, at PlanBørnefondens fundament og rækkevidde er stærkere end nogensinde før som én af Danmarks største børnerettighedsorganisationer. At drive en stor nonprofitorganisation kræver en høj grad af professionalisme og strategisk tæft, og det har organisationen i enestående grad bevist, at den kan. Derfor er det også det rette tidspunkt for mig at takke af,” udtaler Stine Bosse.

Under Stine Bosses formandskab har PlanBørnefonden ikke alene opnået en rekordhøj indsamling på 474,1 millioner kroner i det seneste år – en vækst på næsten 200 millioner kroner siden 2019 – men har også sikret at 91,9% af disse midler går direkte til formålet. Dette er sket i en tid, hvor kriser verden over er blevet mere komplekse og sammenhængende, hvilket har krævet en ny tilgang til ngo-arbejdet.

”Da vi planlagde fusionen i 2018, var det netop ud fra ambitionen om at vokse og få mere skala på vores programmer. Vi kunne se, at det var nødvendigt for at kunne gøre en markant forskel i en verden præget af stigende ulighed og usikkerhed. Det er de positive resultater, vi ser i dag, samtidigt med at vi igennem de seneste år har fået skabt en endnu stærkere organisation i samarbejde med vores trofaste sponsorer, private fonde og institutionelle donorer,” udtaler Stine Bosse.

PlanBørnefondens samlede programportefølje udgør i dag 1,3 milliarder kroner, og flere end 47.000 sponsorbørn og lokalsamfund modtager hver måned økonomisk støtte fra danskerne. Organisationen har gennem partnerskaber og innovative finansieringsmodeller styrket sin evne til at skabe varige systemændringer og reel impact – og har det seneste år hjulpet mere end 850.000 børn, unge og familier.

”Stine har været en stor katalysator for vækst og innovation inden for vores organisation. Hendes udsyn og lederskab har været afgørende for, at vi har kunnet tilpasse os og trives i et skiftende globalt landskab,” udtaler Dorthe Petersen, CEO i PlanBørnefonden.

PlanBørnefondens kurs og indsats for at skabe varige forandringer for børn og unge i verdens mest udsatte områder fortsætter uforandret, og en ny bestyrelsesformand vil blive annonceret efter konstitueringen i juni.

Stine Bosse
Tlf. + 21 23 24 25