Når virksomheden Infare får en ny kunde, fejrer de det ved at blive sponsor for et barn hos PlanBørnefonden. Udover at gøre en kæmpe forskel for børnene, skaber sponsoraterne også værdi for virksomhedens medarbejdere.

Kan man være med til at skabe et bedre liv for verdens udsatte børn ved at arbejde med tørre tal? Ja, bare spørg hos virksomheden Infare, der indsamler data om luftfart og flytrafik til kunder i rejsebranchen. Hver gang Infare får en ny kunde, fejrer de succesen ved at støtte et nyt sponsorbarn hos PlanBørnefonden – og det er til stor glæde for alle parter.

”Vores medarbejdere er begejstrede for idéen. Det er inspirerende at vide, at ens arbejde faktisk gør en forskel for et barn,” siger Giulia Gulotta, der er marketingchef hos Infare.

Selvom det kun er lidt under et år siden, Infare startede samarbejdet med PlanBørnefonden, har de i dag 29 sponsorbørn fra Zimbabwe. For Infare er sponsoraterne først og fremmest en måde at gøre en forskel for børnene, men projektet skaber også sammenhold blandt firmaets medarbejdere, der til dagligt arbejder i otte lande fordelt på fire kontinenter.

”Samarbejdet med PlanBørnefonden om at støtte børnene er noget, alle medarbejdere er glade og begejstrede for. Vi planlagde for eksempel, at medarbejderne i de forskellige lande tog et gruppebillede, som vi har sendt til børnene,” fortsætter Giulia.

På Infares hovedkontor i København hænger børnenes portrætter og pryder den ene væg, og virksomheden går op i at have en dialog med sine sponsorbørn.

”Det betyder meget for os at skrive tilbage, så børnene ved, at deres sponsor interesserer sig for dem. Det er vigtigt at sende et budskab til børn i mindre privilegerede dele af verden om, at vi lytter til deres håb og drømme,” siger Giulia.

Det er heller ikke tilfældigt, at alle sponsorbørnene kommer fra Zimbabwe.

”Vi ønsker, at sponsorbørnene kommer fra samme sted, fordi vi håber, at vores støtte dermed har endnu større indflydelse på børnenes lokalområde. Det er dejligt, at ens støtte går til projekter, der hjælper hele lokalsamfundet,” fortæller Giulia.

Selvom Infare med sine 29 børn allerede er sponsor for flere børn, end der må være i en dansk folkeskoleklasse (28 børn), rækker ambitionerne videre.

”Målet er, at hele vores væg er fyldt med billeder af sponsorbørn,” siger Giulia.