Sponsorbørn er en tradition i Familien Mygind

Af Cathrine Nørgaard

Peter Mygind har i mange år været sponsor for flere børn hos PlanBørnefonden. Nu tager hans ældste søn, Julius, traditionen op og er sammen med familien blevet sponsorer for en pige i Zimbabwe.

“Nu kan hun komme med i min børnehave!” Begejstringen er stor hos Julius Myginds datter Rosa, da hun sammen med familien åbner konvolutten fra PlanBørnefonden, der indeholder billeder af og information om deres nye sponsorbarn, Josephine fra Zimbabwe.

Selvom det har lange udsigter med en fælles tur i børnehaven for Rosa og Josephine, så er Julius Mygind ikke i tvivl om, at hans børn får stor glæde af, at familien er blevet sponsorer.

“Mine børn skal have en følelse af at være taknemmelige for det liv, de har. Måden, vi får det på, er ved at se længere ud end vores egen næsetip. Den tanke og den følelse vil jeg gerne plante i mine skønne ungers hoveder, så de en dag har lyst til at bidrage lige så meget, som min far har gjort, og som jeg føler, jeg gør den dag i dag,” forklarer Julius Mygind, der som søn af Peter Mygind selv er vokset op med adskillige sponsorbørn i familien.

Sponsorbørn er blevet en tradition hos familien MygindSponsorbørn er blevet en tradition hos familien Mygind

En vildere oplevelse end 14 dage på Mallorca

Peter Mygind har gennem årene haft sponsorbørn i flere forskellige lande. Det har været vigtigt for ham at tage sine sønner med på rejser ned for at møde børnene.

“For mig og min hustru har det handlet om at vise vores børn, at et er at læse om, hvordan verden ser ud. Noget andet er at stå der. Så at få lov til at tage Julius med på de rejser, har været helt vildt.”

Familien Mygind har rejst med PlanBørnefonden til Senegal, Indien og senest Zambia i 2014, hvor de besøgte deres sponsorbarn, Emma.

“At mærke indtrykkene og duften, høre dem fortælle deres historie og virkelig se, hvilke kår de lever under, skaber virkelig en knude i maven, og man får lyst til at gøre endnu mere,” fortæller Julius Mygind og bliver suppleret af sin far:

“Vi har været priviligeret at kunne rejse ud. Men alle, der bliver sponsorer, har mulighed for at få det arrangeret gennem PlanBørnefonden. Og det er ikke dyrere end at tage 14 dage til Mallorca. Men det er godt nok en vildere oplevelse på alle planer.”

Peter Mygind besøgte i 2014 sit sponsorbarn, Emma fra Zambia, med sine to sønner Julius og Valdemar.

Taknemmelighed og ydmyghed

For Familien Mygind har det at have sponsorbørn handlet om meget mere end at skabe bedre muligheder for børnene i nogle af verdens mest udsatte samfund. Det har også været en måde at få nogle sunde værdier på.

“Du får et andet perspektiv. Og jeg vil vove at påstå, du også får en ydmyghed og en taknemmelighed over dit eget liv, når du oplever den virkelighed, sponsorbørnene lever i,” siger Peter Mygind.

De mange samtaler om børnene og rejserne har i hvert fald været med til at præge opdragelsen i familien.

“Jeg tror, det har haft enorm stor betydning at have et sponsorbarn i min familie, fordi det har givet en forståelse for, hvordan virkeligheden er i andre lande kontra den virkelighed, du selv lever i. Det giver dig en større taknemmelighed og en lyst til at hjælpe dem, der ikke har så meget,” forklarer Julius Mygind, der glæder sig til at give værdierne og traditionen med sponsorbørn videre til sin egen familie.

“Når jeg sidder og kigger på billederne fra vores rejser, så husker jeg, hvor rørende og kæmpe oplevelser, det har været. Jeg er ikke i tvivl om, at når mine børn er gamle nok, så skal jeg have dem og min kone med og give dem samme oplevelse, som jeg har fået.”