Robotteknologi, mosaikker og selvtillid takler ungdomsarbejdsløshed i Jordan

Af Andreas Malmos

Tre projekter under Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP) skal skabe jobs til unge i Jordan, hvor ungdomsarbejdsløsheden ligger på 40 procent. PlanBørnefonden leder jobskabelsesindsatsen i DAPP med støtte fra Udenrigsministeriet i partnerskab med GAME, Mellemfolkeligt Samvirke og Dansk Erhverv. Læs hvordan robotteknologi, mosaikker og selvtillid skal takle ungdomsarbejdsløshed i Jordan.

Over de næste fem år skal Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram sikre, at 100.000 unge kvinder og mænd i Jordan, Marokko, Tunesien og Egypten tilegner sig nye færdigheder og får bedre adgang til arbejdsmarkedet. Ungdomsarbejdsløsheden i Jordan ligger på 39,4 procent ifølge Verdensbanken og alt for mange unge kan ikke komme i beskæftigelse. 

Herunder kan du læse om tre af de projekter, der er iværksat under DAPP for at sikre unge bedre adgang til arbejdsmarkedet.

Vi er en katalysator for, at unge finder deres vej i livet

I 2018 var Rana Taher fra den jordanske organisation Tammey med til at starte ungdomscentret Liwan Youth Space, og siden har over 75.000 unge mellem 15-35 været igennem centret.

Som en del af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram, der er støttet af Udenrigsministeriet, kan unge jordanere deltage i træningsforløb hos Liwan, der skal gøre dem klar til arbejdsmarkedet. 

Rana Taher har været med til at starte ungdomscentret Liwan Youth Space.

”Liwan er en katalysator for, at unge kan finde deres vej i livet. Vi hjælper dem med at finde ud af, hvad de vil og giver dem redskaberne til at nå det,” siger Rana. 

De unge har typisk en gymnasieuddannelse eller en bachelor, men oplever, at arbejdsgiverne ikke ansætter dem, da deres kompetencer ikke matcher behovene. Og mange af dem, der får et arbejde, mister det hurtigt igen. Dem, der kommer hos Liwan, er både studerende, arbejdsløse eller flygtninge fra nabolande, der nu bor i Jordan. 

En af dem er Islam på 19 år fra Jordan. Hun kom første gang til Liwan som 15-årig, hvor hun fik undervisning i demokratisk deltagelse, at holde oplæg og forberede sig til en jobsamtale. I dag underviser hun andre unge hos Liwan: 

”Vi støtter unge i meget forskellige situationer. Nogle har brug for støtte til at lave et godt CV og lære, hvordan man klarer en jobsamtale. Andre har brug for mere fagspecifikke færdigheder som f.eks. grafisk design, fotografi eller andre færdigheder, som kan forbedre deres chancer. Andre igen får støtte til at starte deres egen forretning og blive freelancere,” fortæller Islam.  

19-årige Islam har været en del af Liwan Youth Space, siden hun var 15 år gammel.

Tech-guru på rekordtid 

LEGO-robotter spiller fodbold, mens et hologram tryller en fugl frem i rummet. Hos Robotna i Jordans hovedstad Amman sætter kun fantasien grænser. Her får unge jordanere gratis undervisning i forskellige former for teknologi, der kan sikre dem en billet til arbejdsmarkedet – eller udklække en ny startup. 

”Meget få uddannelser giver relevante tech-færdigeder, men samtidig skriger virksomhederne på nye, unge medarbejdere, der har de færdigheder. Så det giver vi dem her,” siger Jaser Alharasees, der i 2013 stiftede Robotna. Robotna hjælper unge jordanere ind på arbejdsmarkedet ved at give dem færdigheder inden for kodning, kunstig intelligens og robotteknologi.  

Jaser Alharasees stiftede Robotna i 2013.

Gennem Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram, der er støttet af Udenrigsministeriet kan unge i Jordan få et forløb hos Robotna. Her får de computer og software stillet gratis til rådighed, og når de ikke er til undervisning, kan de bruge Robotnas faciliteter til at arbejde på deres projekter i to måneder. 

”Tech er enormt dyrt, og det kan være svært at komme i gang med at lære at kode eller designe hjemmeside, hvis man ikke har teknologien eller nogen, der kan vejlede en,” fortæller Jaser. 

Farah Al-Katawneh er uddannet farmaceut, men kan ikke få et arbejde. Derfor har hun valgt at få nye færdigheder, der kan hjælpe hende videre. I dag har hun første kursusdag hos Robotna: 

”Jeg vil gerne lære mere om grafisk design, kunstig intelligens og brug af kommunikationskanaler som f.eks. YouTube. På den måde har jeg bedre mulighed for at arbejde med marketing og salg,” siger Farah.

Farah er lige startet på kursus hos Robotna.

Mohammed og Shahed laver kunst til Petras turister  

Oldstidsbyen Petra i det sydlige Jordan er et af verdens syv vidundere og en magnet for turister fra hele verden. Men det er også træningssted for unge jordanere som Mohammed og Shahed.  

I et telt få hundrede meter fra Petra sidder Mohammed og Shaheen sammen med 30 andre unge og laver mosaikkunstværker på samme måde, som det indfødte folk nabatæerne gjorde gennem århundreder. Som en del af Dansk-Arabisk Partnerkskabsprogram, skal de unge igennem et seks ugers træningsforløb i Petra.  

Her lærer de at lave mosaikværker i traditionel nabatæisk stil, og de lærer, hvordan de markedsfører og sælger produkterne til turister, der besøger Petra.  

”Det er vigtigt for mig at oplyse om nabatæisk historie og kultur til folk fra hele verden, og de gør vi gennem vores værker,” siger Mohammad på 30 år, der har en gymnasieuddannelse.  

Det samme er vigtigt for 23-årige Shahed, som har en bachelor i historie. Hun drømmer også om at gøre mosaikkerne til en levevej.  

”Det her er en fantastisk markedsplads. Jeg drømmer om at skabe min egen forretning, som jeg kan leve af og på den måde fremme den lokale kulturarv,” siger Shahed.  

Mohammed og Shahed laver mosaikkunstværker i Petra.