Sponsorbarn fra Bolivia har succes med dyreopdræt

Af Cathrine Nørgaard

At drive et landbrug kræver ikke bare viden om dyr og jord. Det kræver også en klar forretningsplan. Det har sponsorbarnet Edith fået hjælp til at lave gennem PlanBørnefonden – og det kommer også andre unge til gode.

Igennem sin opvækst har Edith altid været omgivet af dyr. For det meste køer og får, og senere kom der lamaer til familiens gård. Det har formet den karrierevej, hun nu har valgt.

Hun var ikke ret gammel, da hun stiftede bekendtskab med PlanBørnefondens arbejde og blev sponsorbarn. Nu, hvor hun er færdig med at gå i skole, har hun fulgt sin drøm om at arbejde med dyr. Det får hun støtte til gennem et PlanBørnefonden-projekt.

”Projektet giver mig mulighed for at lære mere om opdræt af får og lamaer, ligesom jeg lærer mere om, hvordan man driver et landbrug og får sunde dyr. Fårene på min families gård er allerede begyndt at give mere mælk,” siger 17-årige Edith.

Efter den første del af forløbet, hvor deltagerne skulle udarbejde forretningsplaner, blev hendes forretning udvalgt til at modtage startkapital, så hun kunne iværksætte nogle af planerne for landbruget, som betyder, at hun f.eks. kan øge produktionen af fåreuld.

”Jeg fik også to nye lamaer med henblik på at kunne opdrætte dem,” siger hun.

Viden som våben mod ulighed

I Bolivia respekteres pigers rettigheder ikke. Mange udsættes for vold og overgreb, og omkring 20 procent af pigerne bliver gift, før de fylder 18 år. Alt for mange bliver gravide, mens de stadig er børn. Der er en generel opfattelse af, at piger ikke er lige så meget værd som drenge, og det betyder, at de har dårligere muligheder end drenge for at gå i skole og senere få et job.

I Bolivia har unge lært om dyreopdræt og at drive forretning, bl.a. inden for landbruget, hvor de tjener penge på dyreopdræt og salg af eksempelvis fåreuld.

Som sponsorbarn ved Edith meget om de udfordringer, der findes i Bolivia. Hun har fra en tidlig alder deltaget i workshops og fået redskaber til, hvordan man selv kan være med til at sprede informationer om børneægteskaber, teenagegraviditeter og vigtigheden af at kunne tjene egne penge.

En anden måde, unge som Edith hjælper på, er ved at give andre unge, som går med en drøm om at blive iværksættere, tips til, hvordan de driver forretning.

Sponsorbarnet Edith har succes med sit landbrug. Hun sælger bl.a. fåreuld.

Når befolkningen på den måde bliver klogere på de udfordringer og ikke mindst muligheder, der eksisterer, er det gradvist med til at ændre mentaliteten i lokalsamfundene, så flere børn og unge får mulighed for at træffe vigtige beslutninger, der har betydning for deres liv.

Resultater fra Bolivia

Det seneste år har 74 unge kvindelige og otte unge mandlige iværksættere fået støtte til at udvikle forretningsplaner. 15 af disse blev udvalgt til at modtage startkapital, så de kan få deres forretning op at køre. De unge har i samme omgang modtaget information om basale rettigheder for piger og kvinder – da synet på piger i Bolivia ofte fratager dem mulighed for f.eks. at gå i skole og tjene penge.

34 unge har modtaget støtte til deres landbrug: f.eks. nyt kvæg, vandingssystemer, støtte til at bygge nye stalde og førstehjælpskasser til deres dyr. Iværksætterne har på den måde fået mulighed for at øge deres udbytte på markerne og tjene penge, som gavner ikke bare dem selv, men også deres familier.

Når vi arbejder med unge entreprenører – som Edith, der beskæftiger sig med landbrug – giver vi dem også værktøjer, så de kan lære fra sig og give deres viden videre til andre, der drømmer om at opbygge og drive egen forretning.