Tidligere sponsorbarn Jeniffer er svejser: ”Lad os udfordre stereotyperne sammen”

Af Cathrine Nørgaard

Takket være vores sponsorer og donorer kan vi give unge over hele verden mulighed for at bestemme over eget liv gennem uddannelser, der traditionelt betragtes som ”mandefag”. Her kan du møde Jeniffer, der har succes som svejser – dog ikke uden modstand.

I et lille rum står en person med en maske og et forklæde. Engang imellem står det ud med gnister fra bordet, hvor hun er i gang med at svejse. Måske er hun ved at lave en seng eller et bord eller noget til et tag eller gulve.

20-årige Jeniffer ligner måske ikke den typiske svejser. Hun var i hvert fald selv overrasket, da Plan International tilbød hende at begynde på et kursus for at lære at svejse.

”Jeg havde aldrig set eller hørt om en kvindelig svejser før; min mor var også overrasket. Derfor var jeg også en smule tøvende i starten,” siger Jeniffer, der bor i Kenya.

Som tidligere sponsorbarn kender hun alt til Plan International – og det var det, der afgjorde hendes beslutning:

”Plan International har haft en positiv indflydelse på mit liv, og derfor besluttede jeg at sige ja til svejsekurset,” fortæller Jeniffer.

20-årige Jeniffer er i lære som svejser. Hun sagde ja til at komme på kurset, fordi hun kender til vores arbejde gennem sin tid som sponsorbarn. Trods modstand elsker hun sit nye erhverv.

Flere jobmuligheder

Der sker mange gode ting for Kenyas økonomi for tiden. Infrastrukturen i landet står over for en stor udbygning, bl.a. gennem flere havne og jernbaner. Derfor kommer der flere og flere jobmuligheder inden for f.eks. ingeniørsektoren.

For at sikre, at unge mennesker som Jeniffer har de færdigheder, der skal til for at være en del af væksten og beskæftigelsen i landet, har vi iværksat et projekt med fokus på at få flere unge ind på erhvervsuddannelser. Sådan kan vi give arbejdsløse unge, især unge kvinder, tekniske færdigheder inden for områder, der typisk er domineret af mænd.

Jeniffers mor lever af at plante majs og bønner, og derfor gik Jeniffer ud fra, at hun skulle gøre det samme, når hun blev voksen. Hun vidste nemlig, at hendes mor aldrig ville have råd til at sende hende på universitetet.

Kvinder i tekniske fag

Selvom flere og flere piger kommer i skole hvert år, har de sjældent de samme muligheder som drenge for selv at vælge og færdiggøre deres uddannelse. De holdes ofte tilbage af sociale normer og ulighed mellem kønnene.

Inden for fagene videnskab, teknologi, ingeniørarbejde og matematik er forskellen særlig tydelig. Ifølge UNESCO er blot 35 procent af de studerende på en vidergående uddannelse inden for disse fire områder kvinder. Og zoomer man længere ind på et fag som eksempelvis datalogi er blot 3 procent af de studerende på de videregående uddannelser kvinder.

Hvorfor er det et problem? Fordi lige netop disse uddannelser og videre jobmuligheder er nogle af de bedst betalte og har en stor betydning for fremtidens opfindelser, social velfærd og bæredygtig udvikling.

Derfor er hun lykkelig over at være en del af kurset – også selvom det ikke har været uden udfordringer.

”Som kvinde i et mandsdomineret felt har der været mange udfordringer, som har krævet en stærk viljestyrke. Der er blevet kastet mange fornærmelser mod mig, selv fra mine nære slægtninge, men jeg har lært ikke at tage det personligt. Jeg ved, hvad jeg vil, og jeg ved, hvor jeg er på vej hen. Jeg vil blive den bedste udgave af mig selv.”

Jeniffers drøm er at arbejde for en stor kenyansk virksomhed, når hun snart er færdiguddannet.

”Mit budskab til alle piger og unge kvinder derude er, at alt er muligt, hvis man har viljen. Lad os udfordre stereotyperne sammen, så vi i sidste ende kan dele de magtfulde stillinger med mændene.”

Som sponsor er du med til at give piger og kvinder som Jeniffer mulighed for at få jobs. På den måde har de større mulighed for at bestemme over eget liv.