Det er netop faldet på plads, at PlanBørnefonden har vundet en kontrakt med Danida, der over de næste tre år skal hjælpe unge iværksættere i Mali.

Unge med iværksætterdrømme i det vestafrikanske land Mali kan se frem til at få en hjælpende hånd over de næste tre år. Det står klart, efter PlanBørnefonden i samarbejde med NGO’en Swisscontact har vundet en kontrakt med Danida, hvor de to organisationer får ansvaret for at administrere en pulje på 70 millioner kroner. Programmet er en del af Danidas landestrategi for Mali med fokus på at lære unge at drive deres egen forretning.

”BØRNEfonden havde i mange år stort fokus på at kompetenceudvikle unge i Mali og hjælpe dem med at drive forretning. Det er en stor anerkendelse af den indsats, og jeg er enormt glad for, at vi nu får mulighed for at fortsætte og styrke det arbejde i PlanBørnefonden,” forklarer Anne Smith Petersen, chef for programafdelingen i PlanBørnefonden.

Hurtig handling

Selvom blækket på kontrakten knapt er tørt, bliver der hurtigst muligt sat gang i de indledende dele af projektet. Allerede den 15. februar starter arbejdet med at finde ud af, hvilke lokale NGO’er i Mali, der skal være med til at lave den konkrete træning af de unge. Hvis alt går efter planen, starter træningen af de lokale NGO’er om tre til fire måneder, og så skulle Malis unge iværksættere gerne kunne nyde godt af hjælpen indenfor et halvt år.

Puljen på de 70 millioner er delt i to. Den ene fokuserer på at få unge i gang med at starte egen forretning eller virksomhed, mens den anden del er øremærket unge, som allerede er startet op, som får træning og økonomisk hjælp til at udvide deres forretning.

Entreprenører som rollemodeller

De unge, som får træning i projektet, kommer ikke kun til at skabe en forandring for sig selv. Iværksætterne skaber job og håb for andre unge i hele landet og er på den måde med til at mindske den skrøbelige situation, Mali befinder sig i, ligesom det er med til at forebygge migration.

”Når de unge viser deres omgivelser og jævnaldrende, at det kan lykkes at skabe sin egen forretning og indtægt, bliver de positive rollemodeller. Og den slags er nødvendige i et land som Mali, der er præget af konflikt,” forklarer Anne Smith Petersen.

I tråd med PlanBørnefondens overordnede strategi kommer der til at være et særligt fokus på at hjælpe unge kvinder i gang med at starte deres egen virksomhed. At skabe lige muligheder på jobmarkedet for mænd og kvinder er afgørende for den langsigtede udvikling og for at nå i mål med FN’s verdensmål 5 om ligestilling mellem kønnene, ifølge Anne Smith Petersen.