Læring gennem leg – Lego Fonden
Krig og konflikter i det østlige Afrika har tvunget millioner af børn og voksne på flugt gennem de sidste tre årtier. Mange er endt i Uganda, Etiopien og i de omkringliggende lande. Det er i alt mere end tre millioner flygtninge, hvoraf nogle har været fordrevet i hele tre årtier. Millioner af børn er i risiko for at vokse op uden ordentlig uddannelse og basale livsfærdigheder.
PlanBørnefonden indgik i 2019 et partnerskab med LEGO Fonden og en række andre NGO’er herunder International Rescue Committee (IRC). Fonden bevilligede 100 million amerikanske dollars til programmet PlayMatters. PlayMatters når mere end 800.000 børn over fire år. Gennem leg får børnene mulighed for at bearbejde traumer, men forskning viser også, at leg spiller en afgørende rolle i børns udvikling og evne til at lære.
Formand for LEGO Fonden, Thomas Kirk Kristiansen, sagde sådan her ved lanceringen af PlayMatters:
”Leg giver trøst. Den hjælper børn med at bearbejde traumatiske oplevelser og vende tilbage til deres rutiner og en mere normal oplevelse af at være et barn. Med den nye donation sætter LEGO Fonden endnu engang fokus på, hvor vigtigt det er at bidrage med løsninger på en af vor tids største udfordringer samt at ændre den måde, hvorpå verden opfatter læring gennem leg og dens betydning for børn i kriseområder”.
Donation fra LEGO Fonden skal sikre læring og leg for børn, der er hårdt ramt af COVID-19-restriktioner
I Rwanda, Uganda og Myanmar har børnehaver og skoler været hårdt ramt på grund af COVID-19. Børnene har hverken haft adgang til læring eller skolegang. Derfor har PlanBørnefonden modtaget 30 millioner kr. til at afbøde konsekvenserne i de tre lande. Bevillingen fra LEGO Fonden skal komme 34.000 børn og forældre til gode.
”Vi er meget stolte af at modtage endnu en bevilling fra LEGO Fonden. Uddannelse og læring er nøglen til udvikling for børn, og det er særligt vigtigt for børn, når kriser rammer. Det kan hjælpe dem med at reducere stress og angst, bearbejde traumer og skabe en fornemmelse af normalitet for børnene” siger Dorthe Petersen, administrerende direktør for PlanBørnefonden.
Læs mere om projektet på www.playmatters.org